Om ett varumärke i sociala medier…

Igår slängde jag iväg en liten enkel men instämmande retweet om Binero vs FSData (hela dialogen ser du här intill). Bakgrunden är att jag har bra erfarenheter av FSData, och min erfarenhet, som brukare av deras tjänster sedan kanske 10 år, är att de målmedvetet arbetat med att förbättra stabilitet, support, driftsäkerhet, tilltagen kapacitet till servrarna. Naturligtvis är detta viktigt för de som besöker sajterna, och jag anser också att tiden att ladda en sida har en inverkan på SEO resultatet. Av Binero har jag ingen förstahandsinformation som brukare av deras tjänster, men jag är inte dummare än att jag följt med i debatten och att de haft en del problem.

När då Binero besvarar tweeten att jag är sugen på att testa dem blir min motfråga vad som är säljpitchen, jag är ju nöjd med FSData, dessutom har det ju varit en del negativ publicitet runt deras tjänster? Att då säljpitchen är att de inte har några uppsägningstider känns litet som ett platt argument. (En snabb prischeck på respektive webhotell visar att jag kan spara c:a 11 kr i månaden hos Binero (jag kan ha fel), vad är det i en kostnadsbudget? Inte ens om jag var övertygad att tjänsterna var lika bra skulle jag fundera på att byta för den summan pengar.)

Mitt svar till Binero är att jag berättar vad som är av betydelse för mig och ber dem om en jämförelse med FSData. Här någonstans ballar det ut helt i deras Twitterflöde enligt mitt synsätt. Jag skall tydligen testa innan jag uttalar mig. Jag skall alltså inte berätta vad jag värdesätter som kund hos deras konkurrent? Utan jag skall vara tyst. Så tolkar jag deras tweet (jag är helt 100:a på att de kommer hävda motsatsen). Att bygga varumärken intresserar mig, och hur man hanterar sociala medier också.

Om Binero hade tänkt till så hade vi kunnat göra detta till något positivt, tillexempel genom att presentera statistik över de tre viktiga faktorerna jag lyfter fram. Oavsett om detta går via twitter eller inte, detta är vanlig enkel försäljning och att snäsa av potentiella kunder på detta sätt, det funkar inte.

Som jag sagt förut, min tumregel är att bara skriva sånt online som du kan stå för offline face to face med personen i fråga. Hade Bineros säljare varit kvar länge på ett säljbesök om han hade sagt till mig att jag är välkommen att testa innan jag uttalar mig? Jag tror inte det, han hade fått gå härifrån rätt pronto. Lär av offline vad du bör göra online, enkelt och rätt självklart.

Lämna en kommentar